fredag 11 maj 2018

Min betalning med Bitcoin på Inet.se


Läste detta tweet och tänkte "Det vill jag testa." Sagt och gjort, surfar ihop lite artiklar på Inet och ska betala. Detta görs tydligen med något som heter BitPay. Laddar ned deras app och kommer snabbt igång. Först och främst måste den ju laddas med Bitcoin.

Här börjar diskrepansen mellan detta och en vanlig kortbetalning. Går in på min TenX-app och skickar iväg lite BTC till BitPay-appen.

Inget händer. Tittar på BLOCKCYPHER för att verifiera min transaktion. Där ligger mycket riktigt min transaktion, men ännu okonfimerad (inte "majnad"). Klockan är runt 10 på förmiddagen.

Vid lunch är den fortfarande inte majnad. Kollar backloggen för Bitcoin-transaktioner. Den visar sig ligga på 10 miljoner och är flera gånger högre än normalt.

Vid ett-snåret plingar det till och transaktionen är genomförd. Samtidigt kommer en nyhetsflash om att Bitcoin faller drastiskt. Tydligen ett antal tusen BTC från MtGox-härvan som ska säljas. Mitt köp på Inet har nu blivit 9% dyrare på bara ett par timmar. Som tur är skickade jag med lite marginal.

Väl med krypto i BitPay-appen går avslutet snabbt på Inet.

En i det hela tillfredställande procedur, men krypto har en bit(!) kvar till prime time. 😀 

1 kommentar:

  1. Här är en som ser ljust på volatiliteten
    https://www.aier.org/article/financial-freedom-means-learning-love-uncertainty

    SvaraRadera