onsdag 12 september 2018

Valsystemet och bankerna - bananrepubliksymtom

Internet i sin nuvarande form har existerat i över 25 år och datorer ännu längre. Ändå tar det fortfarande tre dagar och kostar skjortan att skicka pengar någonstans. Fysiska brev kommer fortare fram än digitala pengar.

Partikartellen är som bankkartellen, värnar om sin egen priviligerade ställning till den grad att det påverkar en normal och sund utveckling. När jag skulle rösta stod en liten funktionär och glodde på vilka valsedlar jag tog. Den sedel jag ville ha fanns inte där (AfS, men hade med mig min egen). Runt om i landet kommer rapporter om att sedlar inte finns, att de göms, ställs på enskilt bord, osv.

Och så missarna i rösträkningen. Och fördröjningen i resultatet. Digitalisera valförfarandet!

Med en app och blockkedjan skulle vi faktiskt kunna vara med och styra... i vårt eget land. Inte bara yrvaket en gång vart fjärde år. Crazy.

Using a token-based blockchain system, the Horizon State team have created a secure, anonymous, convenient and affordable voting platform. In other words, it’s a digital ballot box that can be used to conduct sensitive votes quickly, cheaply and securely.
https://www.techly.com.au/2017/11/23/horizon-state-co-founder-jamie-skella-startup-changing-democracy-know/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar