Med Model S konstruerades och paketerades en bil på ett sätt som aldrig gjorts förut och som var tilltalande och verkade för kundens bästa på så många sätt. Samtidigt som det var genialiskt var det också enkelt, på gränsen till självklarheter.
Självklart är det billigare och enklare att samla alla reglage på en pekskärm. Självklart ska mjukvaran kunna uppdateras över internet. Självklart ska en bil drivas av en asynkronmotor med en handful rörliga delar som aldrig går sönder, jämfört med tusentals delar i en förbränningsmotor med en parasitisk serviceapparat. Självklart ska man kunna lasta bagage i fören också. Självklart ska ägaren kunna tanka hemma på täppen, med bränsle som görs i Sverige.
AfS paketering och politik påminner om denna händelse i bilhistorien. Självklart ska vi ha kvar kontanter. Självklart ska inte en samling konstiga och korrupta människor i Bryssel ha inflytande över Örebro eller Leksand. Självklart skickar man ut en gäst som missköter sig, och låser grinden. Självklart tar man inte en tiondel av statsbudgeten för att kirurgisk klippa ut några kvarter ur Mogadishu och förlägga dem i Tensta. Självklart pratar man med sin närmaste granne Ryssland, och besöker dem från dag ett när de ordnar kalas. Självklart ska man ta avstånd från finansmaffians privatarmé Nato.
Kasselstrand är likt Musk påläst och intelligent. Med sina år i politiken matchar han Musks grundande av Tesla redan år 2003. Erik Berglund är hans Franz von Holzhausen.
Risk att AFS slutar som Tesla Model 3? https://www.zerohedge.com/news/2018-07-08/new-problem-emerges-tesla
SvaraRaderaOm AfS lyckas komma bortom Roadster, förbi Model S och Model X och hela vägen till Model 3-problematik, då är vi hemma.
SvaraRadera